Seremonian aika

Siviilihautajaisissa ei ole määritelty milloin, missä ja miten seremonia suoritetaan. Seremonian aika voi olla esimerkiksi:

  • Saattotilaisuudesa kappelissa arkun tai uurnan äärellä ja sen jälkeen muistotilaisuus
  • Saattohetki avoimen haudan äärellä tai uurnanlasku ja sen jälkeen muistotilaisuus, seremonia jaettuna näihin molempiin
  • Muistotilaisuuden aluksi joko uurnan tai valokuvan äärellä ja sen jälkeen muistelua
  • Saattotilaisuudessa lähimpien kesken ja muistotilaisuudessa myöhemmin isommalla joukolla

Hautajaistilaisuudet

Suomalaiset hautajaiset jakaantuvat perinteisesti kahteen osaan: seremoniaan ja muistotilaisuuteen. Kappelissa, hautausmaalla, kotona, luonnossa tai juhlatilassa suoritettava seremonia on uskonnottomilla useimmiten  saattotilaisuus. Myös jäähyväistilaisuus tai saattohetki, jopa lyhyimmillään saatto ovat hyviä ja käyttökelpoisia sanoja. Siunaus taas on varattu uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Muistotilaisuudessa on useimmiten tarjoilua ja jaettuja muistoja. Se voi olla kotona, juhlatiloissa tai ravintolassa. Joskus seremonia on muistotilaisuuden aluksi, varsinkin jos saattotilaisuutta ei pidetä tai se on ollut lyhyesti haudalla.

Uurnanlasku tai tuhkan sirottelu voi olla osana hautajaisia tai se voidaan tehdä myöhemmin.

Milloin siviilihautajaiset? 

Kun vainaja ei kuulu mihinkään uskontokuntaan eikä harjoita aktiivisesti uskontoa

Hautajaistilaisuuden luonteen tulisi määräytyä vainajan katsomuksen perusteella: Johonkin uskontokuntaan kuolinhetkellään kuulunut vainaja haudataan oman uskontokunnan menoin, ELLEI hän ole toisin toivonut, ja vastaavasti: Mihinkään uskontokuntaan kuulumattomalle järjestetään siviilihautajaiset, ELLEI hän ole toisin toivonut. Omaisten sielunhoidolliselle kohtaamiselle on muita tilaisuuksia.

Uusia tuulia Pro-Seremonioissa

Pro-Seremoniain 26. yhtiökokous sunnuntaina 23.3.2025 vahvisti valmistellut muutokset. 

Vetovastuun siviiliseremoniapalveluista kantaa toiminnassa jo kaksikymmentä vuotta mukana ollut Laura Mäntysalo. Fyysinen toimisto siirtyy Tampereelle ja puhelinpalvelu toimii jatkossa tiistaisin ja torstaisin; sähköpostitse, WhatsAppilla ja tekstiviestitse yhteyden saa kaikkina arkipäivinä. Puhuja- ja musiikkipalvelut ovat tarvitsijoidensa käytettävissä entiseen tapaan. Myös painotuotteet ja omatoimijuhlijoille tärkeä maksutonta neuvontapalvelu pysyvät tarjolla.

Taustajärjestöjen osuus omistuksesta kasvoi ja osuuksien suhde on aiempaa tasaisempi. Moni aktiivipuhujakin joko lisäsi omaa osuuttaan tai tuli mukaan uutena osakkaana. Samalla yhtiöjärjestystä ajantasaistettiin muuttuneen tilanteen mukaiseksi.

Hallituksessa jatkavat Laura Mäntysalon lisäksi Eino Huotari, Alma Koivisto ja Marja Vinni, joka valittiin puheenjohtajaksi. Uutena hallituksen jäsenenä aloittaa Susanna Leino erityisenä vastuualueenaan yhteistyö European Humanist Services Networkin (EHNS) kanssa. 

Yhtiö katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti – onhan uskontokuntien ulkopuolella jo lähes 40 prosenttia suomalaisista ja niin nimiäisiä, häitä kuin hautajaisiakin järjestävät lähes kaikki jossakin elämänsä vaiheessa.

Siviilijuhlat koronaepidemian aikana

Siviilijuhlat koronaepidemian aikana

Koronaepidemian tuomat rajoitukset näkyvät myös perhejuhlissa. Suvun ja ystäväpiirin kokoontumisista jää puuttumaan jotain olennaista, jos paikalle saadaan kutsua vain osa läheisistä. Elämänkaaren taitekohdat ovat kuitenkin tärkeitä myös poikkeustilanteissa, vaikka niiden juhlistamiseen silloin tarvitaankin tavallista enemmän luovuutta. Mahdolliset tarjoilut on parasta pitää yksinkertaisina ja esimerkiksi suosia valmiita annospaloja ja noutopöydän sijaan antaa tehtävään erikseen nimettyjen tarjoilijoiden jakaa niin syötävä kuin juotavakin. Käsidesiautomaateille on tarvetta myös yksityistilaisuuksissa ja niidenkin arkinen ilme voidaan niin haluttaessa somistaa tilaisuuden henkeen sopivaksi. Saattaapa joku näppärä kaaso tai kummi nostattaa juhlatunnelmaa myös askartelemalla hää- tai nimiäisväelle juhlan teemaa noudattavat kasvomaskit. Ja mikäli toisiaan seuraavista pandemioista syntyy yhteiskuntaamme uusi normaali, kenties muoti-ilmiöksi vielä nousevat vakavamminkin juhlavat, hautajaisteemaan soinnutetut hengityssuojaimet…?

Alla muutamia esimerkkejä tavoista, joilla siviilijuhlia voidaan järjestää turvasääntöjä noudattaen.

Tilaisuus ulkoilmassa

Jos epidemian silloinen vaihe ylipäätään sallii juhlien järjestämisen lämpimään vuodenaikaan, tartuntavaara pienenee jos tilaisuus järjestetään kokonaisuudessaan ulkosalla. Vaihtelevaan säähän on toki varauduttava esimerkiksi katosten ja sateenvarjojen avulla, ja luonnollisesti myös juhlan pukeutumiskoodi joustaa sääolojen mukaan. 

Etäosallistuminen

Globalisaation myötä olemme jo ehtineet tottua siihen, että joku juhlaväestä osallistuu tilaisuuteen etäyhteyksien varassa jopa toiselta puolelta maailmaa. Nyt näitä yhteyksiä on onneksemme mahdollista hyödyntää paljon suuremmassa mittakaavassa ja tuoda niiden avulla virtuaalisesti yhteen suurikin suku, joka ei koronakaranteenistaan voisi kokoontua samaan juhlahuoneistoon. Tilaisuus voi olla joko yksisuuntainen, jolloin etäosallistujat vain seuraavat tapahtumia videon välityksellä, tai siten interaktiivinen että koko juhlaväellä on fyysisestä sijainnistaan riippumatta tilaisuuden kulussa omat roolinsa ja puheenvuoronsa.

Ensin lähimpien kesken, myöhemmin koko joukolla

Joskus on tärkeää saada edes kaikkein läheisimmät heti koolle kasvotusten, ja jättää suosiolla isompi, varsinainen juhlatilaisuus järjestettäväksi myöhemmin sopivan tilaisuuden tullen. Näin ovat monet hääparit tähänkin asti tehneet: ensin virallinen siviilivihkiminen virka-aikana maistraatissa muutaman läheisen todistamana ja sitten kesäviikonloppuna varsinainen hääseremonia tahdotko-kysymyksineen koko suvun ja ystävien edessä. Ja koska maapalloistuminen on jo kauan vaikuttanut nimiäistenkin viettoon lähipiirin asuessa, opiskellessa, työskennellessä ja reppureissatessa jopa eri mantereilla, kaikkien vauvan läheisten saaminen koolle on normaalistikin usein vaatinut huomattavaa aikataulutusta ja toisinaan useamman eri juhlapäivänkin. Nyt koronatilanteessa toimii juhlan ykkösvaiheena esimerkiksi pieni videoitu seremonia, jossa vanhemmat julkistavat lapsensa nimen, ja jota sitten seuraavat kakkosvaiheen kunnon kalaasit, jahka tilanne on taas rauhoittunut riskiryhmillekin turvalliseksi. Juhlatunnelmaa ei varmasti laimenna, vaikka päivänsankari osallistuisi juhlaansa jo omin jaloin kontaten tai peräti juosten! 

Koronatilanteessa noudatettavaksi sopii myös jo pitkään yleistymässä ollut tapa, että vain vainajan lähimmät omaiset hyvästelevät hänet ennen tuhkausta ja varsinaiset hautajaiset saatto- ja muistotilaisuuksineen koko saattoväelle vietetään vasta uurnan äärellä. Etuna on, ettei uurnan kanssa ole rajoituksia paikan valinnassa, vaan käytettävissä on kappelien lisäksi laaja kirjo niin vuokrattavia juhlatiloja kuin esimerkiksi vainajan oma koti, kesämökki tai muu hänelle tärkeä paikka. Silloin kun saattotilaisuus halutaan pitää arkun äärellä voimassa olevista turvallisuusrajoituksista huolimatta, muistotilaisuus voidaan lykätä myöhempään ajankohtaan. Myös muistotilaisuuden paikan valinta on vapaa, järjestettiinpä tilaisuus ilman uurnaa tai sen kera. Uurnan asemesta tai lisäksi tilaisuudessa voi olla esillä vaikkapa valokuvia tai muuta vainajan yhteistä muistelua helpottavaa materiaalia.   

Puhuja- ja musiikkipalvelu poikkeustilanteessa

Pro-Seremoniain ammattitaitoiset puhujat ja muusikot ovat käytettävissä myös epidemia-ajan tilaisuuksissa tuomassa seremoniaan rakennetta ja juhlavuutta. Suunnittelutapaamiset puhujan kanssa hoidetaan kuitenkin etätapaamisina eivätkä esiintyjämme kättele. Ajantasaisia virallisia turvaohjeita noudatamme huolellisesti.

Palveluhinnastomme mukainen euron perusveloitus puhujapalvelusta on voimassa myös epidemian aikana. Milloin hautajaiset järjestetään kaksiosaisina siten, että puhujan toivotaan pitävän olennaisilta osin samansisältöisen puheen sekä saattotilaisuudessa että eri päivänä muistotilaisuudessa, yhteisveloitus tästä on 410 euroa. Kun molemmat tilaisuudet pidetään puhujan normaalilla toiminta-alueella, summa sisältää myös matkakulut.

Tuotemyynti

 

kirjaPro-Seremonioiden tuotevalikoimaan kuuluvat sekä valmiit painotuotteet (Perheen omat juhlat -juhlakäsikirja ja adressit niin suruun kuin iloon) että tilauksesta valmistettavat todistukset nimiäisiin ja häihin.

 

HUOM! Jos juhlaanne tulee Pro-Seremoniain puhuja, todistukset sisältyvät puhujapalvelun perusveloitukseen – ETHÄN siis tilaa niitä erikseen verkkokaupasta!

Helpoimmin tilaat tuotteet suoraan verkkokaupastamme https://holvi.com/shop/Pro-Seremoniat/.

Mikäli verkkokaupasta tilaaminen kuitenkin tuntuu hankalalta, voit  tehdä tilauksesi myös sähköpostilla (proseremoniat@gmail.com) tai puhelimitse arkisin klo 9-17, puh 050 590 4390.

Kerro tällöin seuraavat tiedot:

Kirjatilaus:

Haluatko kirjaan tekijän nimikirjoituksen ja haluaisitko lisämateriaalia joko nimiäisistä, häistä tai hautajaisista.

 

Todistukset nimiäisiin:

(tarkistathan että kaikissa nimissä on isot alkukirjaimet):

  • Lapsen koko nimi (= kaikki etunimet ja sukunimi)
  • Lapsen kutsumanimi vielä uudestaan, genetiivimuodossa (tyyliin Emilian, Ahdin, Lumin, Joonaksen)
  • Lapsen syntymäpäivä, muodossa p.k.vvvv (= ilman ylimääräisiä nollia ja vuosiluvun kaikki numerot mukana)
  • Juhlanviettopäivä, muodossa p.k.vvvv (= ilman ylimääräisiä nollia ja vuosiluvun kaikki numerot mukana)
  • Kummien/kummipariskuntien kutsuma- ja sukunimi [ei siis kaikkia etunimiä!] (Huom! muistathan kertoa, jos kummeissa on pariskuntia, joille haluat yhteiset todistukset!)
  • Vanhempien (tai yksinhuoltaja-vanhemman) kutsuma- ja sukunimi [ei siis kaikkia etunimiä!]
  • Tieto, jos halutaan myös nimenantotodistus
  • Jos halutaan myös iso(iso)vanhempien todistuksia:
    • iso(iso)vanhempien kutsuma- ja sukunimi sekä nimitys (mummo/mummi/mamma/…; vaari/ukki/pappa/…)
    • tieto, tulevatko iso(iso)vanh. todistukset pariskunnittain vaiko erikseen
  • Jos halutaan myös isojen sisarusten todistuksia: näiden kutsuma- ja sukunimi sekä ikätaso (= ei vielä osaa kirjoittaa nimeään / osaa jo kirjoittaa nimensä / on jo aikuinen)
  • Jos halutaan myös muita todistuksia, esim. pikkukummin, enon, sedän, tädin, serkun jne: näiden etu- ja sukunimi, nimitys(/sukulaisuussuhde) sekä ikätaso
  • Tilattavien kansien lukumäärä (à 6 e)
  • Osoite, johon todistukset toimitetaan [= tilaajan nimi, mahdollinen c/o-nimi (eli jos lähetysosoite on muu kuin missä tilaaja itse asuu), katuosoite, postinumero ja postitoimipaikka]
  • Kiireellisten kysymysten varalta puhelinnumero, josta tilaajan tavoittaa parhaiten
  • Tieto, jos haluatte osan/kaikki todistuksista muulla kielellä kuin suomeksi.

kannet

Todistukset häihin:

 

  •     Kummankin kihlakumppanin koko nimi (= kaikki etunimet ja sukunimi) ennen virallista vihkimistä (/rekisteröintiä)
  •     Sukunimet avioliitossa (/rekisteröidyssä parisuhteessa)
  • Puhelinnumero(t), jo(i)sta hääparia parhaiten tavoittaa
  • Hääjuhlan päivämäärä, muodossa p.k.vvvv (= ilman ylimääräisiä nollia ja vuosiluvun kaikki numerot mukana)
  • Virallinen vihki-/rekisteröintipäivä, muodossa p.k.vvvv (ks. yllä) ja -paikka, JOS haluatte myös näiden näkyvän todistuksessanne
  • Juhlapaikan mahdollinen nimi ja sijaintipaikkakunta, JOS haluatte myös näiden näkyvän todistuksessanne
  • Summittainen arvio juhlavieraiden määrästä (jotta osaamme liittää todistuksenne mukaan riittävän määrän allekirjoitussivuja)
  • Tieto, jos haluatte todistuksenne
    • suomen sijasta muulla kielellä / muilla kielillä; millä (tarvitaan 1 todistus per kieli) TAI
    • sekä suomeksi että muulla kielellä / muilla kielillä; millä (tarvitaan 1 todistus per kieli)
  • Tieto, jos ETTE halua todistuksellenne kartonkikansia (muuten tilaukseen tulee 1 kansi per todistuksen kieli)
  • Osoite, johon todistukset toimitetaan [= tilaajan nimi, mahdollinen c/o-nimi (eli jos lähetysosoite on muu kuin missä tilaaja itse asuu), katuosoite, postinumero ja postitoimipaikka]
  • Lisätietoja tilaukseen (esim. erityinen kiireellisyys)

 

Päivityssivu juhlakäsikirjaan

Perheen omat juhlat -käsikirjan julkaisemisen jälkeen on muutama laki ja asetus ehtinyt muuttua – useimmat tasa-arvoisempaan suuntaan, mutta joissakin asioissa on lainsäätäjä ottanut taka-askeleitakin. Tämä tekijän laatima päivityssivu liitetään jokaiseen Pro-Seremonioilta tilattuun kirjaan. Tuoreimman päivityksen voi tulostaa itselleen tästä.

 

Juhlakäsikirja

Monipuolinen käsikirja juhlanjärjestäjille: PERHEEN OMAT JUHLAT. Siviiliseremoniat häistä hautajaisiin.

kirja

Perheen omat juhlat kertoo, miten rakennamme onnistuneen perhejuhlan ilman kirkollisia seremonioita. Teos antaa jokaiselle juhlanjärjestäjälle tietoa, rohkaisua ja ideoita omaan ainutkertaiseen tilaisuuteensa. Sen rakenne noudattelee perheen elinkaarta parisuhteen solmimisesta lasten kasvattamiseen ja elämän päättymiseen. Viimeinen luku on varattu vuodenkierron kohokohdille kekristä aina seuraavaan sadonkorjuuseen. Jokainen luku alkaa katsauksella juhlatapojen kiehtovaan historiaan, mutta kirjaa voi halutessaan käyttää vain käytännön oppaana poimimalla siitä itselleen parhaiten sopivat ideat.

Kirjaa on saatavissa sekä kirjastoista että Pro-Seremoniain verkkokaupasta. Halutessasi saat kirjasi varustettuna tekijän nimikirjoituksella.

Jos olet jonkin Pro-Seremoniain taustajärjestön jäsen, muista kysyä järjestöltäsi alennuskoodi, jolla saat kirjasi vielä edullisempaan hintaan. Tämä edellyttää että olet maksanut ko. yhdistyksen jäsenmaksun.

Kirjan päivityslehti

Perheen omat juhlat -käsikirjan julkaisemisen jälkeen on muutama laki ehtinyt muuttua. Kirja pysyy silti ajan tasalla, koska tekijän laatima päivityslehti liitetään jokaiseen tilattuun kirjaan, ja uusimman version voi tästä linkistä tulostaa itse.

Nimeketiedot:

PERHEEN OMAT JUHLAT

Siviiliseremoniat häistä hautajaisiin

Anneli Aurejärvi-Karjalainen

WSOY 1999

ISBN 951-0-23761-2

Kirjastoluokitus 49.262

 

Taustajärjestöt

Pro-Seremoniat (Prometheus-seremoniat Oy) on voittoa tavoittelematon palvelukeskus, jonka perustajiin kuuluvat Vapaa-ajattelijain liitto ry, Prometheus-leirin tuki ry ja Suomen Humanistiliitto ry. Näiden siviilijärjestöjen tavoitteena on Pro-Seremoniain avulla edistää yhteiskunnan kehittymistä kohti moniarvoisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevuutta sekä saada uskontoihin sitoutumattomasta elämäntavasta tasavertainen, yleisesti hyväksytty vaihtoehto. Pro-Seremoniat perustettiin keväällä 1999.

Prometheus-leirin tuki ry
Aurorankatu 13, 00100 Helsinki
http://www.protu.fi/
protu@protu.fi
Puh. (09) 4368 5270

Prometheus-leirit ovat uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitoutumattomia ”aikuistumisleirejä” 14-15-vuotiaille nuorille. Prometheus-leirit ovat avoimia kaikille peruskoulun 8. luokan käyneille nuorille katsomuksista riippumatta. Prometheus-leirin tuki ry:n jäsenet perheineen ovat etusijalla leirejä täytettäessä, mutta kaikille halukkaille on toistaiseksi pystytty järjestämään leiripaikka. Det finns även svenskspråkiga läger.
Prometheus-leiri kestää reilun viikon, yleensä sunnuntaista sunnuntaihin. Leiri päättyy juhlaan, johon nuorten perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät osallistuvat kutsuvieraina. Leirin jälkeen yhä useammalla perheellä on tapana pitää vielä kotona oma juhlatilaisuus.

Suomen Humanistiliitto ry
PL 793, 00101 Helsinki
http://www.humanistiliitto.fi/
info@humanistiliitto.fi

Humanistiliitto edistää vapaata keskustelua ja maailmankatsomuksellista pohdintaa ja tuo samalla esille uskontokuntiin sitoutumattomien kannan. Liitto pyrkii edistämään katsomuksellista tasa-arvoa ja tuomaan esille humanistista tapakulttuuria. Humanistit ovat suvaitsevaisia, ihmisyyttä kunnioittavia, kriittisiä ja keskustelulle avoimia. Kansainväliselle humanistiliikkeelle ja myös Suomen humanisteille ovat tärkeitä ihmisen arvo ja vastuu: humanisti uskoo elämään ennen kuolemaa. Liitto julkaisee Humanisti-lehteä.

Vapaa-ajattelijain liitto ry
Neljäs linja 1, 00530 Helsinki
www.vapaa-ajattelijat.fi/
val@vapaa-ajattelijat.fi
Puh. 050 468 5332 ja 0453452365

Vapaa-ajattelijain liitto on uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö. Liitossa on yli 20 jäsenyhdistystä eri puolilla maata. Kymmenellä vapaa-ajattelijayhdistyksellä on uskonnoton hautausmaa. Liiton aatteellinen tavoite on tiedepohjaisen maailmankuvan ja rationaalisen tietokäsityksen levittäminen. Vapaa-ajattelijat nojaavat humanistiseen etiikkaan. Liiton yhteiskunnallinen päätavoite on valtion ja kirkon erottaminen toisistaan, ihmisten yhdenvertainen kohtelu uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta sekä ajatusten ja katsomusten vapauden toteuttaminen. Liitto julkaisee Vapaa Ajattelija -lehteä ja ylläpitää nettisivuja www.vapaa-ajattelijat.fi.

Helsingin Seudun Vapaa-ajattelijat ry
Neljäs linja 1, 00530 Helsinki
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/

Helsingin Seudun Vapaa-ajattelijat on Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistys.
Yhdistykseen jäsenistö on lähinnä Helsingistä ja sen ympäristökunnista.
Yhdistys julkaisee Uskomaton-lehteä.

Tampereen Vapaa-ajattelijat ry
Yliopistonkatu 58 B (6. kerros), 33100 Tampere
http://tampere.vapaa-ajattelijat.fi
yhdistys@tampere.vapaa-ajattelijat.fi
Puh. 045 130 3837
Tampereen vapaa-ajattelijat on Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistys, jonka toimialueena on Pirkanmaa.

Virvon varvon tuoreeks terveeks

Virpomisoksat
Pääsiäisen kuumin puheenaihe lienee erityisesti tänä vuonna palmusunnuntain virpovat pikkunoidat. Trulliksi pukeutuneena kiertely oli jo viime vuosisadoilla suosittua lastenperinnettä Länsi-Suomessa. Sotien jälkeen pikkutrullit ryhtyivät itäisen tavan mukaan virpomaan, ja 1980-luvulla tästä syntyi muoti-ilmiö. Ortodoksisen siunaamisen ja luterilaisen noitauskon yhdistymistä maalliseksi lastenperinteeksi on paheksuttu milloin milläkin perusteella. Kuitenkin kyseessä on vain oman aikamme esimerkki perinteiden muuntumisesta. Suomessa on itäisiä ja läntisiä tapoja yhdistelty aina. Virpojanoidissa tulee esiin myös yleinen ilmiö, miten alunperin aikuisten vakavasti ottamat uskomukset säilyvät jälkipolville lasten leikkiperinteessä.

Historiaton näkökulma sallii päivitellä, miten hartaasta virpomisesta on sen lastenperinteeksi siirtymisen myötä tullut rahan tai makeisten kerjuuta. Olisi syytä muistaa, että virpominen oli vuosisadan alussa katoamassa ja sen säilyttämiseksi tarvittiin aktiivisia elvytystoimia. Virpomistyylikin vaihteli hartaudesta naljailuun jo sata vuotta sitten. Aikuiset virpojat saatettiin palkita viinaryypyllä. Lapset puolestaan pettyivät, ellei heidän saamansa muna ollut suklaata ja kyllin iso sisältääkseen sormuksen. Kerjuunkin tunnuspiirteet täyttyivät selvästi paremmin kuin nykyään, sillä etenkin luterilaisilla oli tapana, että vähäosaiset kiersivät virpomassa varakkaita.

Paheksuttavin nykyperinteeseen liittyvä piirre lieneekin tapa nimittää kerjäämiseksi leikkiä, jonka eteen lapset (ja heidän äitinsä) ovat nähneet paljon vaivaa: keränneet ja koristelleet pajunvitsoja, opetelleet virpomalorun tai pari ja sonnustautuneet rooliasuun. Pieni suklaamuna on kerrassaan asiallinen vaihdon väline leikissä, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Suomalaisen virpomisesta kieltäytyjän ei näet tarvitse pelätä kepposia, joilla USA:ssa vähän isommat mutta yhtä makeannälkäiset Halloween-kummajaiset kohteitaan uhkaavat.

Perheen omat juhlat -juhlakäsikirja avaa kiinnostavalla tavalla vuoodenkierron juhlien merkitystä ja historiaa. Yllä oleva on lyhyt ote kirjan sisällöstä pääsiäisen kohdalta -lisää voit lukea itse kirjasta! Tilaa omasi tästä